יום שבת, 23 ביולי 2011

התיחסות לתכנית משרד החינוך: התאמת מערכת החינוך למאה ה-21.

חינוך והוראה בדרך אחרת - חיבור למציאות של המאה ה- 21

ונתחיל בלזכור איך היה פעם ולאן אנחנו לא שואפים:


המאמר מציג תכנית עבודה (אפריל 2010) כמהלך שתכליתו לקדם פדגוגיה חדשה תוך התאמה לטכנולוגית המידע.
על פי המאמר, יש לקדם פדגוגיה חדשנית מותאמת תכנים, ידע ומציאות. המאמר מציג מיומנויות מותאמות למאה ה-21: אורינות מידע ותקשורת,  חשיבה ופתרון בעיות, קשרים בינאישיים  וניהול עצמי.
 אם כך ניתן לומר כי הטענה המרכזית של נייר עבודה זה היא הצורך המציאותי לשינוי דרכי הוראה, דפוסי יישום פדגוגיה וחשיבה רוחבית. במערכת החינוך.
טענה זו מחוזקת בפרישת תכנית העבודה במסמך זה לאורך חמש שנות עבודה תשע"א-תשע"ז: החל מהכנסתם של 500 בתי ספר יסודיים בהדרגה, ועד לבכללתם של 4000 בתי ספר ומעבר לתחזוקה. כל זאת באמצעות סדרת פעולות מערכתיות הן ברמת הישובים והן בפיקוח ובקרה של משרה"ח.
פעולות מתוכננות ברמה הלאומית המוצגות בנייר עבודה זה מחזקות טענה מרכזית זו . פעולות כמו הכשרת מורים במכללות ובפסגות מחד והכשרת מנהלים במקבילם מעידות על מדיניות מתוכננת.
להלן תרשים זרימה מתוך המאמר לפיו תכניות עבודה לקידום הפדגוגיה מופעלות ברמת הישוב / ביה"ס.

ו



על זה אמא שלי (של ענת) היתה אומרת     " ויפה שעה אחת קודם"
ראשית אנחנו מברכים עלהתכנית, הרעיון הפדגוגי והחשיבה הרוחבית ותכניות הפעולה המדוקדקות.
יחד עם זאת אין אנו יכולים שלא לתהות עד כמה ובאיזו מידה תיושם התכנית המדהימה הזו?
שכן שנינו מורים, שנינו "מחוברים לשטח" ושנינו נחשפנו עוד מהיותינו תלמידים (בהגדרה בלבד) לרפומות בצבעים וגוונים שונים. לססמאות שנכתבו בהדגש על דגלי תחילת שנת לימודים ודהו בשמש הישראלית עד לסופה של אותה שנה. 
אנחנו מודעים לסדר יומו של המורה המסור שעושה לילות כימים (זו אינה טעות הגיה) לבדוק, להכין, לכתוב, לתכנן.
סדר יומו של בית ספר ידוע ומוכר כמו גם מצאי הטכנולוגיה, אחזקתו והתאמתו למרכי התקשוב הנדרשים.
נוסיף על כך חתך גילאי בחדרי המורים אליו לא מצאנו התיחסות בתכנית העבודה של משרה"ח.
והאמת...יש עוד מה לומר, ישנם עוד מקלות בגדלים ומרקמים שונים שעשויים להכנס לגלגל האופניים המניע את תכנית התקשוב והפדגוגיה.
אנחנו בעד! בעד תקשוב! בעד רבגוניות בהוראה ! בעד חיבור למציאות !  
ובמקביל אנחנו בעד התיחסות לאבני הנגף שעשויים לטרפד שינוי פדגוגי רחב.
                        



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה